Carlis Skrevet Januar 8, 2015 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2015 Hej Jeg fik min første killing d.12 december, som lige var blevet 12 uger dengang. Jeg er i tvivl om hun bliver kort eller langhåret? Hendes mor er langhåret men hvem faren er vides ikke. Billederne er taget i dag, er der nogle der kan se det? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Pinny Besvaret Januar 8, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2015 Jeg tror ikke, din dejlige tabby-tortie er langhåret, pelsen ser ikke lådden nok ud til det- og den har ikke tufter på ørene. Nu er der flere slags langhårede, jeg har haft semilanghårs (med krøllede følehår!), de fik en flot krave og svans, men blev mere kortpelsede om sommeren. Da moren var huskat, og faderen sikkert også var der, vil det sige, der har suset nogen langhårsgener rund. Langhårsgener skal komme fra både far og mor, men kan bæres skjult, så det er ikke lige noget man sådan kan se. I de kuld, hvor vi fik semilanghårs kom der også korthårs i kuldene. Den rødhvide tv er korthåret,, den sorte blev semilanghåret, mens den rødhvide til højre fik flot svans og krave. Den sorte elskede kam og børste, som han ikke havde det store behov for- den rødhvide, som havde brug for det- hadede kam og børste inderligt. Begge lærte det fra små- men det var had ved første blik. Endda før han fik uller... Mvh Tine Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
*Felis* Besvaret Januar 8, 2015 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2015 Nu kan man ikke se ret meget af halen, som er det hvor man bedst kan se om en kat bliver semilanghåret (altså halv-langhåret, vi har kun en race der er langhåret og det er perserkatten) Men ud fra den smule man kan se af halen, så vil jeg vurdere, at kattens pels ikke ændrer sig fra som den er nu. Halen skulle allerede nu være stor og busket, med lange hår (4-5 cm lange) og ligeledes skulle ørerne have de langhårede spidser. Hale som f.eks på billedet http://www.norskskovkat.eu/ImageGen.ashx?image=/media/18368/flamme-og-tommelise-2010_wideCrop.jpg&constrain=true I øvrigt er det sådan, at korthårsgener er dominante over for langhårsgener, så hvis en langhåret/semilanghåret kat parrer sig med en korthåret kat, så vil killingerne blive korthårede. Eneste undtagelse er hvis den korthårede kat langt tilbage i generne har en smule langhårsgen gemt, så kan det i visse tilfælde slå igennem Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts